Wiosna dla wielu z nas jest czasem, kiedy po zimowej przerwie znów wsiadamy na rowery. Przygotowując się do rozpoczęcia rowerowego sezonu większość z nas w pierwszej kolejności zajmuje się jednośladami, starając się doprowadzić je do stanu używalności.

Niewątpliwie takie działania są bardzo potrzebne – a wręcz niezbędne – nie możemy jednak zapominać o tym, że przygotowania wymaga również nasze ciało, które przez okres zimowe najczęściej nie otrzymuje zbyt dużej ilości ruchu. Warto zatem zadbać o swoją kondycję i ogólną fizyczną formę jeszcze zanim wsiądziemy na swój rower – wprawdzie jednoślady same w sobie są świetnym narzędziem do rozwijania mięśni i budowania coraz lepszej kondycji, jednak znacznie łatwiej będzie nam stawiać na nich pierwsze w danym sezonie kroki, jeśli się odpowiednio do tego przygotujemy nie trzeba na pewno być znawcą tematu, by doskonale wiedzieć, że najważniejszą partią naszego ciała, jeśli chodzi o rower są nogi – to właśnie na ich ćwiczeniu powinniśmy skupić się podczas przedsezonowego treningu.

 

Aby wzmocnić mięśnie nóg, w największej mierze przecież odpowiedzialne za to, jak efektywna będzie nasza jazda na rowerze, możemy na przykład wykonywać zwykłe przysiady – chociaż nie rozwijają one w równej mierze wszystkich partii mięśni nóg, to z pewnością wzmocnią uda i zwiększą naszą wytrzymałość na długotrwały wysiłek związany z pedałowaniem. Aby wzmocnić nasze nogi warto udać się także na siłownię – znajdziemy tam wiele przyrządów, które niewątpliwie okażą się niezwykle przydatne w ćwiczeniach na nogi.

 

Amatorzy rowerów zapominają często jednak o jeszcze jednej części ciała, która podczas beztroskiego pedałowania poddawana jest niemałym obciążeniom – chodzi tu o nadgarstki, które na urazy wszelkiego rodzaju narażone są przede wszystkim przy jeździe po wyboistych, leśnych dróżkach. Również im należy poświęcić nieco uwagi podczas przygotowań do sezonu, podobnie jak kręgosłupowi, który wzmocnić powinni przede wszystkim miłośnicy rowerów szosowych i wszystkich innych, na których jeździ się w pozycji wygiętej – a więc wszędzie tam, gdzie znaczenie ma aerodynamiczna pozycja, ułatwiająca osiągnięcie większych prędkości.

 

Jeśli pamiętać będziemy powyższe wskazówki i przed pierwszą w danym sezonie jazdą na rowerze odpowiednio się do niej przygotujemy, na pewno uda nam się uniknąć kontuzji czy urazów, o które przy nieprzygotowanym ciele nietrudno.