O ile z przygotowaniem ciała do sezonu bez większej pomocy poradzi sobie każdy z nas, to już przygotowanie samego roweru wymaga od nas pewnych umiejętności i fachowej wiedzy z zakresu mechaniki rowerowej.

Nie jest to oczywiście zadanie wybitnie trudne i nawet osoby, które nie są mechanikami doskonale sobie z tym poradzą, nie warto jednak zabierać się za to, jeśli nigdy wcześniej nie naprawialiśmy czy nie konserwowaliśmy swojego jednośladu – skutki takiego postępowania mogą być bowiem dokładnie odwrotne od zamierzonych, a po skończonej pracy może okazać się, że nasz ukochany rower jest w jeszcze gorszym stanie niż wtedy, gdy wyciągaliśmy go z piwnicy bądź garażu.

 

W takich przypadkach zdecydowanie lepiej postąpimy, jeśli swój rower zaniesiemy do serwisu rowerowego – usługi polegające na regulacji poszczególnych jego części i ogólnym przygotowaniu do sezonu nie są zbyt drogie, z zyskamy dzięki nim pewność, że nasz jednoślad bez trudu poradzi sobie z zadaniami, jakie stawiać przed nim będziemy podczas jazdy. Jeśli jednak czujemy się ku temu na siłach i mamy stuprocentową pewność co do tego, że sami podołamy przygotowaniu naszego roweru, a nie wiemy, na czym skupić się podczas taki prac, powinniśmy zastosować się do kilku wskazówek, które pomogą nam sprawić, że w sezon wjedziemy w pełni sprawnym rowerem.

 

Pierwszym krokiem na pewno powinni być wytarcie go z kurzu, którego podczas zimy na pewno zdążył zebrać niemało. Koniecznie powinniśmy również nasmarować wszystkie łożyska – te w piastach, sterach oraz w suporcie – i wyregulować ewentualne luzy, które mogą być bardzo niebezpieczne nie tylko dla samego roweru, ale również dla nas.

 

Warto zwrócić uwagę także na hamulce i przerzutki – odpowiadające za ich sprawne działanie linki podczas dłuższego leżakowania mogą się rozluźnić, czego wynikiem będzie ich nie do końca sprawne działanie, co szczególnie przykre skutki może mieć w przypadku hamulców – nikomu na pewno nie trzeba tłumaczyć dlaczego.

 

Poza tym, powinniśmy poświęcić chwilę łańcuchowi – jako że przez zimę na pewno zdążył przeschnąć i zardzewieć, a więc konieczne będzie jego oliwienie – najlepiej użyć do tego preparatów przeznaczonych specjalnie do tego celu, bądź, jeśli takiego nie posiadamy, oleju silnikowego. W przypadku, kiedy nasz rower nie posiada przerzutek, należy również naciągnąć łańcuch, którzy przez zimę prawdopodobnie się rozluźnił.