Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce prywatności »

Zamknij
Mój koszyk

Po zakupie

Jak dobierać akcesoria rowerowe?

Wiele modeli rowerów sprzedawanych jest razem z określonymi akcesoriami – rzadko zdarza się jednak, że kupiony bicykl od razu posiada wszystkie dodatki, których potrzebuje ich właściciel.

Dobór poszczególnych akcesoriów – podobnie jak i samego roweru – powinien być przemyślany i pokierowany przede wszystkim naszymi potrzebami oraz tym sposobem używania roweru.

Niezależnie jednak od tego, należy koniecznie pamiętać, by nasz rower posiadał cały wymagany przez przepisy osprzęt – o ile hamulce zawsze niemal wchodzą w skład gotowego, kupowanego roweru, to często dokupić musimy do niego oświetlenie, odblaski oraz sygnał dźwiękowy – na przykład dzwonek bądź nieco mniej popularny klakson.

 

Jeśli chodzi o oświetlenie i odblaski, niezwykle ważną rzeczą jest ich kolor – przepisy wymagają bowiem, by zarówno światło pozycyjne, jak i odblaskowe było koloru białego bądź żółtego z przodu oraz czerwonego z tyłu.

Poza tym, osoby korzystające z roweru tylko ze względów praktycznych, w trosce o swoją wygodę i komfort jazdy powinny zamontować błotniki – nie są one przydatne – a czasem nawet mogą przeszkadzać – przy sportowej jeździe, jednak w mieście czy przy rekreacyjnych przejażdżkach okażą się na pewno niezwykle korzystnym rozwiązaniem.

Na nieco dłuższe wyprawy warto na pewno wyposażyć się w bidon mocowany do ramy za pomocą specjalnego koszyczka, dzięki któremu będziemy mogli w każdej chwili napić się bez konieczności zatrzymywania.

 

Przydatnym gadżetem okaże się na pewno również licznik, dzięki któremu dowiemy się, jak szybko jedziemy, ile kilometrów przejechaliśmy danego dnia i wiele więcej – wszystko zależy od tego, na jaki model licznika się zdecydujemy. Starsze liczniki rowerowe komunikowały się z czujnikiem mocowanym przy kole za pomocą kabelka, jednak dziś standardem – nawet w najtańszych modelach jest komunikacja bezprzewodowa.

Każdy rowerzysta powinien wyposażyć się również w zestaw narzędzi do jego naprawiania – nawet, jeśli sam nie przeprowadza poważniejszych napraw, to podstawowy zestaw kluczy na pewno niejednokrotnie uratuje nas w trudnej sytuacji.

Kiedy mowa jest o narzędziach, nie sposób zapomnieć również o pompce i zestawu do łatania dętek, które zawsze powinniśmy zabierać ze sobą na dłuższe wypady. Rzecz jasna, jeśli sami potrafimy całkowicie zadbać o swój rower, zestaw naszych narzędzi będzie jeszcze większy – w takich przypadkach jednak sami najlepiej będziemy wiedzieć, jakich narzędzi potrzebujemy.

 

Jak dbać o swój rower?

Rowery produkowane są z użyciem coraz lepszych i bardziej wytrzymałych materiałów oraz komponentów. Dzisiejsze jednoślady pomagają swoim właścicielom osiągać coraz lepsze wyniki, przy jednoczesnym zachowaniu coraz większej wytrzymałości.

Należy jednak pamiętać, że najlepszy nawet rower nie wytrzyma zbyt długo, jeśli nie będziemy o niego prawidłowo dbać.

Prace konserwacyjne oraz serwisowanie powinniśmy przeprowadzać w miarę regularnie – przynajmniej dwa razy na sezon, jeśli zaś na dwóch kółkach poruszamy się przez cały rok, musimy to robić oczywiście jeszcze częściej, zwłaszcza zimą, kiedy rowerowi zagrażają śnieg oraz sole drogowe, które jak mało które czynniki przyczyniają się do przyspieszania procesu korozji poszczególnych jego części.

Elementami roweru, które wymagają najczęstszej konserwacji są wszelkie łożyska – w największej mierze wpływają one bowiem na to sprawność poruszania się jednośladem, a przy okazji najczęściej ulegają deregulacji. Najwięcej problemów sprawić mogą łożyska piast obu kół – zwłaszcza, jeśli korzystamy z łożysk kulkowych – aby móc w pełni cieszyć się możliwościami naszego roweru, powinniśmy regulować je co najmniej co dwa miesiące.Podczas tych prac musimy nie tylko zlikwidować zbędne luzy dokręcając konusy, ale również – jeśli oczywiście jest to konieczne, przesmarować bieżnie łożysk za pomocą tawotu lub specjalnego smaru. Nieco mniej uwagi wymagają od nas łożyska suportu oraz sterów, które rozkręcić i przesmarować powinniśmy minimum raz w roku.

Nie bez znaczenia jest również łańcuch roweru, na którym pod żadnym pozorem nie może pojawić się najmniejszy nawet ślad rdzy – dlatego też powinien być on regularnie oliwiony. To, jak często ma się to odbywać powinno zależeć o warunków atmosferycznych, w jakich poruszamy się na rowerze – jeśli narażony jest na częste działanie wilgoci, dobrze robić to nawet codziennie, co uchroni nas przed jego awariami.

Nie wolno zapominać również o przerzutkach oraz hamulcach – co jakiś czas koniecznie powinniśmy naciągnąć ich linki, sprawiając, że zawsze będą one działały bez zarzutu. Prace konserwacyjne naszego roweru wymagają jednak od nas umiejętności oraz wiedzy na temat zasad działania poszczególnych jego elementów – jeśli tego nam brakuje, lepiej nie bierzmy się za nie samemu i powierzmy swój jednoślad opiece specjalistów w serwisie rowerowym.