Rowery szosowe kojarzone są przede wszystkim z wyczynowym kolarstwem – to właśnie na nich ścigają się zawodnicy startujący w najpopularniejszych zawodach.

Nie oznacza to jednak, że ich zastosowanie ogranicza się tylko i wyłącznie do sportowych wyścigów – równie dobrze sprawdzą się bowiem podczas codziennej jazdy, zwłaszcza w mieście.

Rowery szosowe, które dosiadają zawodowi kolarze znacznie różnią się jednak od tych, które dostępne są dla zwykłych śmiertelników – obecnie niemal zawsze produkowane są z wykorzystaniem najlżejszych i wytrzymałych materiałów, takich jak na przykład włókno węglowe.

Cechami, dzięki którym łatwo jest odróżnić rower szosowy od innych są przede wszystkim geometria ramy, która sprzyjać powinna osiąganiu większych prędkości oraz charakterystyczny kształt kierownicy – najczęściej szosy wyposażone są w tak zwanego baranka, czyli kierownicę giętą do dołu, układającą się w kształt rzeczywiście podobny do baranich rogów.

 

Osprzęt takich rowerów ogranicza się do minimum – wszak jednym z priorytetów dla konstruktorów rowerów szosowych jest ich lekkość, wobec czego wszelkie dodatki nieprzydatne podczas wyścigów są zbędne i jako takie nie znajdują miejsca w kolarzówkach – i często składają się na niego jedynie hamulce oraz przerzutki.

Rowery szosowe – zbudowane na kołach o rozmiarze 28 calu – aby zminimalizować opory toczenia i tym samym umożliwić kolarzom rozwijanie jeszcze większych prędkości, wyposażone są w jak najwęższe opony.

 

W ostatnich latach popularność kolarzówek znacznie wzrosła, na co niewątpliwie spory wpływ ma rosnące zainteresowanie tak zwanymi ostrymi kołami.

Rowery tego rodzaju najłatwiej jest zbudować właśnie na bazie szosówek, demontując z nich przerzutki, a często także hamulce oraz przeplatając tylne koło tak aby jego środek stanowiła piasta torowa.

Ostre koło charakteryzuje się brakiem wolnobiegu, co dla laika oznacza po prostu to, że podczas jazdy nie można przestać pedałować, bowiem korba na stałe połączona jest łańcuchem z tylnym kołem.

Ostre koło to jednak nie tylko rodzaj napędu, ale również – a może nawet przede wszystkim – sposób myślenia o jednośladach.

Jego miłośnicy największą uwagę zwracają na prostotę konstrukcji, pozbawiając swoje rowery wszystkiego, co nie jest potrzebne do jazdy.

 

Nie oznacza to jednak, że nie dbają o to, by ich rowery dobrze wyglądały – to właśnie wśród szosowych rowerów z ostrym kołem spotkać można najwięcej przemyślanych konstrukcji, w których nie tylko żadna część nie jest zbędna, ale całość w pewnym sensie wyraża osobowość jego właściciela, który na zbudowanie swojego roweru poświęca najczęściej mnóstwo czasu i pracy.